Informasjon
Leievilkår
Vilkår for benyttelse av tjenesten
1 Generelt
2 Definisjon av parter
Leietager er: Den person som er oppgitt som leietager eller kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt som leietager, kunden, du, deg, din eller ditt.
Med leieobjekter menes verktøy, utstyr, maskiner og alt annet som leies ut på ahpi.no.
Med leveringsform/servicepunkter menes utlevering eller innlevering i butikk, kiosk eller hjemlevering.
3 Betaling, depositum og priser
Áhpi AS følger vanlig utleiepraksis og reserverer også et depositumsbeløp som oppgitt på ordrekvitteringen ved bestilling. Reservasjonen sikrer bedriften om kunden returnerer verktøyet for sent, skader verktøyet eller ikke leverer i det hele tatt. Depositumets størrelse varierer med valgt utstyr som leies, og fremgår av din ordrebekreftelse. Áhpi AS har rett til å benytte depositumet til å dekke leie samt øvrige kostnader som er nevnt ovenfor og/eller ev. regresskrav, jfr. punkt 5 nedenfor.
Alle priser er inkludert merverdiavgift, med mindre annet er spesifisert. Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før bestilling og inkludere alle utgifter forbundet med leie eller kjøp. Dersom det har forekommet feil med prisene av vesentlig størrelse fra Áhpi AS sin side på nettstedet kan Áhpi ensidig endre, slette eller avvise ordre selv etter kunden har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres og informeres kunden i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.
4 Leieobjektets tilstand
Du er i leieperioden ansvarlig for alle skader eller tap på utstyret. Fritak fra ansvaret kan skje dersom skaden eller tapet skyldes tekniske feil eller mangler. Leietager plikter derfor å kontrollere leieobjektet før bruk og ta kontakt med Áhpi AS om leieobjektet ikke skulle være i forventet tilstand.
5 Skader
Oppstår skadene ved feil bruk, forsettlighet eller uaktsomhet vil Áhpi AS kunne bruke det på forhånd reserverte depositum og om nødvendig trekke ytterligere utestående beløp til å dekke kostnadene knyttet til reparasjon, service eller erstatning av objektet. Dette gjelder også om utstyret leveres tilbake i vanskjøttet eller leveres skitten utover det normale.
Vi streber alltid etter å gi de beste råd og tips for bruk av leieobjektet, men er ikke ansvarlig for utførelse eller for direkte eller indirekte skader eller tap som skyldes bruk av leieobjektet, forsinkelser eller feil på leieobjektet.
6 Bruk av leieobjekter
Barn under 16 år må være i følge med ansvarlig voksen. Uten ledsager gjelder aldersgrense 16 år.
Badstuen benyttes på eget ansvar, og alle brukere må følge våre regler og sikkerhetsrutiner for trygg og trivelig opplevelse.
Ved båtturer er det viktig at deltakere retter seg etter mannskapets instrukser og sikkerhetsbeskjeder under hele turen.
Leietaker er ansvarlig for hensynsfull og trygg bruk av alle tilbud – både overnatting, badstue og båtturer. Våre gjester bes gjøre seg kjent med gjeldende retningslinjer før bruk.
Røyking, overdreven støy og forsøpling er ikke tillatt på våre områder eller fartøy.
7 Tilbehør
8 Leiertagers rettigheter og plikter
Brukerkontoen er personlig og har du mistanke om at andre har tilgang til din konto plikter du å varsle Ahpi AS umiddelbart. Áhpi AS har rett til fritt avvise, avslutte eller suspendere brukerkonto uten forvarsel eller ansvar, inkludert hvis vilkårene anses brutt.
Videre må disse leievilkårene aksepteres før bestilling på nettsiden.
Leietageren må returnere leieobjektet før avtalt dato og tid utløper og på avtalt leveringsform. Leietageren forventes å holde seg oppdatert om servicepunktets normale åpningstider.
Leietageren eller kortinnehaver gir Áhpi AS fullmakt til å lage kredittkortanvisninger for blant annet leieobjekt som ikke benyttes, eller ved skade på leieobjektet. Den derved gitte fullmakt gjelder også bemyndigelse til å belaste betalingskortet for ytterligere leie/krav på erstatning dersom leieobjektet tilbakeleveres etter utløpet av den avtalte leietid eller tilbakeleveres med feil eller mangler.
Leietaker må overholde den avtalte tid og dato for innsjekk/utsjekk, båttur eller badstuebooking. Forsinket avbestilling eller manglende oppmøte kan medføre gebyr, med mindre annet er avtalt på forhånd.
Áhpi AS forbeholder seg retten til å belaste oppgitt betalingskort ved skader, manglende oppmøte, ekstra rengjøring eller utstyr som ikke tilbakeleveres i tråd med vilkårene.
Forsinket tilbakelevering Dersom avtalt tid for bruk, overnatting, badstue eller båttur ikke overholdes, forbeholder Áhpi AS seg retten til å belaste leietaker et ekstragebyr tilsvarende én ekstra booking og et tillegg i gebyr på kr 300,-, for å dekke merkostnader og tapt kapasitet.
Ved vesentlig forsinkelse uten forvarsel, kan ytterligere kostnader påløpe så lenge enheten, fartøyet eller fasiliteten er disponert utover den opprinnelige avtalen.
9 Endring av ordre
Endringer og kanselleringer av leieobjekter som medfører at tilgjengeligheten av leieobjektene for andre brukere endres kan være forbundet med en endringsavgift for å dekke kostnader ved ombooking. Endringsavgiften er for tiden på 300 kroner. Alle kostnader vil opplyses leietager før ordreinngåelse eller ordreendring.
10 Utlevering og retur
Dersom utleveringen av leieobjektene blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om og eventuelt når utlevering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt eller leieobjektet(ene) ikke er disponibelt.
Du er ansvarlig for produktet til det er returnert til oss eller våre servicepunkter.
Vi kontrollerer leieobjektene tilstand og funksjon og at alle deler er tilstede når de kommer inn på vår varesentral. Ved komplett levering i kontraktsmessig stand så slettes reservasjonen for depositumet på betalingskortet.
11 Medlemskap
12 Angrerett på kjøp
For å benytte angreretten må produktet være levert oss i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den. Dersom du prøver, bruker eller undersøker varen (åpner emballasje etc) på en måte som går utover hva som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon og dette medfører at varen reduseres i verdi, kan vi trekke fra et beløp tilsvarende verdireduksjonen i kjøpesummen som skal tilbakebetales. For eksempel, prøver du en støvmaske, sager med sagblad, eller borer et hull med et bor, gjelder ikke angretten.
Produktet sendes tilbake til oss i originalemballasjen og innen rimelig tid, sammen med angrerettskjema. Det enkleste er å returnere varen i samme boksen som når du returnerer leieobjektet. Da er det ingen kostnader for deg. Fyll ut angrerettskjemaet og legg det i boksen. Velger du å sende det tilbake med post eller andre metoder er det ditt ansvar til varen er fremkommet oss. Du må selv besørge egen, egnet emballasje og kontakte oss før sending.
13 Immaterielle rettigheter
14 Personvern
Ditt betalingskort vil blir lagret så lenge du har en aktiv ordre. Lagring av betalingskortet skjer hos vår betalingsformidler DIBS. De oppbevarer informasjonen på en sikker og forsvarlig måte. Lagring av betalingskort gjør det enda enklere når du handler. Du kan slette betalingskort på din side. Áhpi AS lagrer ingen kredittkortdetaljer selv.
Áhpi AS benytter informasjonskapsler (cookies), som de fleste andre nettbutikker. Cookie lagrer data i din nettleser for at nettsiden skal kjenne deg igjen fra side til side og besøk til besøk. Vi kan da gjenkjenne hvem du er slik at du blant annet kan få riktige priser og enklere innlogging. Vi samler også inn bruksinformasjonen for å bedre kvaliteten på tjenesten.
Du finner mer detaljert informasjon om våre praksiser knyttet til personvern ved å gå inn på hjelpesidens undermeny. Der finner du personvern som en egen orientering.
15 Lovvalg
16 Endringer
Ved bruk av tjenesten etter at endringene i vilkårene er gjort tilgjengelig på bedriftsnavn.no godtar du å være bundet av de oppdaterte vilkårene. Hvis du ikke ønsker å godta de nye vilkårene, kan du ikke bruke Bedriftsnavn.